سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ساعت خواب مناسب برای کنکوری ها

یکی از مسائلی که بشدت تو دوران کنکور مورد اهمیت قرار میگیره میزان خواب مناسب یک کنکوری و اثرات اون بر کیفیت مطالعه و هم چنین سبک زندگی اون فرد در دوران کنکور هستش. اکثر داوطلب ها با این مشکل مواجه هستن که نمیتونن ساعت خواب و بیداری خودشون رو تنظیم کنن و این مسئله باعث میشه که نتونن در طول روز بازدهی مناسبی داشته باشن.همچین ممکنه در طول روز به علت اینکه شب خواب کافی و مناسبی نداشتن احساس خستگی کنن و نتونن تمام تمرکزشون روی مطالعه کردن بذارن و ممکنه چند ساعت در طول روز رو بخوابن و نتونن زمان بندی و برنامه ریزی که داشتن رو کامل انجام بدن.

بعضی ها هم با توجه به سلیقه شخصی شون خوابشون رو تنظیم میکنن، مثلا شب ها تا ساعت سه بعد از نصف شب رو بیدار میمونن و صبح حدود ساعت ده یا یازده از خواب بیدار میشن ،بعضی ها هم شب ها زود میخوابن و صبح خیلی زود هم بیدار میشن. یه دسته دیگه هم هستن که کلا هر وقت خوابشون میاد میخوابن و هر وقت تونستن از خواب بیدار میشن. اگه بخوایم اصولی بررسی کنیم هر فردی با توجه به شغل، شرایط زندگی و ژنتیکش میتونه ساعت خواب متفاوت و به خصوصی برای خودش داشته باشه و از این نظر نمیشه همه رو با یک دید مشترکی قضاوت کرد و درباره اون ها نظر داد، ولی وقتی بحث کنکور میاد وسط شرایطی پیش میاد که برای همه داوطلب ها یکیه و اون ها رو در شرایط یکسانی قرار میده. از جمله این شرایط میشه به فرصتی که تا روز برگزاری کنکور دارن، زمانی از روز که کنکور برگزار میشه و همه باید در اون تایم به خصوص سرجلسه حاضر و آماده باشن و از قبل خودشون رو به این زمانبندی عادت داده باشن اشاره کرد.

روزی چند ساعت بخوابیم بهتره؟

طبق مطالعات و بررسی کارشناسان این حوزه افراد در سنین مختلف به میزان خواب متفاوتی نیاز دارن. برای یک فرد با حدود 17،18سال سن و شرایطی که برای اکثر شما که دارین برای کنکور آماده میشین یکیه حدود 6 تا 8 ساعت خواب درطول روز میزان استاندارد خواب میباشد. خواب کمتر از این مقدار و حتی بیشتر از این مقدار تاثیرات نامطلوبی در طول روز بر شخص میزاره که در ادامه تاثیر کم خوابی و خواب زیاد رو با هم دیگه بررسی میکنیم.

اثرات کم خوابی

عدم تمرکز: وقتی شما به اندازه کافی نخوابید و ذهن و بدنتون به اندازه مناسب استراحت نکنه، در حالتی به نام نا پایداری قرار میگیرید، در حالت ناپایداری مرز دقیقی بین خواب و بیداری نیست چند لحظه شما احساس هوشیاری میکنید و چند لحظه احساس خواب آلودگی بهتون دست میده و وقتی در همچین شرایطی قرار بگیرین نمیتونین روی کار هایی که دارین انجام میدید متمرکز بشید و کار هاتون یا نیمه کاره رها میشن یا نتیجه مطلوبی ازشون دریافت نمیکنید.
کم شدن قدرت یادگیری: وقتی شما در طول روز به اندازه کافی نخوابین اولا ذهنتون نمیتونه مطالبی که امروز مطالعه کردین پردازش و دسته بندی کنه، ثانیا برای فردا هم چون ذهن و بدنتون خسته هستش و قدرت کافی برای تحلیل مطالب نداره نمیتونید بازدهی مناسبی از مطالعه ای که انجام میدین داشته باشید.
ضعیف شدن حافظه و عدم توانایی در به خاطر سپردن مطالب: این مورد هم یکی از مشکلات کم خوابی هست. فرض کنید تمام تلاشتون رو میکنید تا مطلبی رو یاد بگیرید و اون رو به خاطر بسپارید، ولی پس از گذشت چند ساعت یا چند روز هرچقد فکر میکینید اون مطلب یادتون نمیاد یا خیلی جزئی و دست و پا شکسته یسری نکات یادتون میاد و میبینید که اون همه تلاشتون به هدر رفته.

اثرات خواب زیاد

خستگی: شاید باورش براتون سخت باشه که خواب زیاد باعث خستگی میشه ولی واقعیت اینه هر چقدر زمان بیشتری رو در رختواب سپری کنید بیشتر و بیشتر احساس خستگی میکنید.
سردرد: احتمالا شما هم با این قضیه مواجه شدین که وقتی زیاد میخوابید بعد از بیدار شدن دچار سردرد میشید. سردرد میتونه در طول روز تمرکز شما رو بهم بریزه و باعث بشه نتونید به کارهای روزمره تون برسید که همین مورد باعث میشه نتونید به برنامه ریزی تون برسید.
تخریب سلول های مغز: زیاد خوابیدن باعث میشه عملکرد و بازدهی مغز شما به شدت پایین بیاد و مغزتون دچار پیری بشه، حتما میدونید که هر چقدر بیشتر از مغرتون کار بکشید به همون اندازه مغزتون فعال تر خواهد بود و عملکرد بهتری خواهد داشت.

سحر خیز باش تا کامروا شوی

بزرگان و نیاکان ما همواره به سحر خیزی تاکید فراوان داشتن و باورشون این بود که کسی که زودتر از بقیه از خواب بیدار میشه رزق و روزی بیشتری نصیبش میشه. واقعا هم همینطوره و هرکسی زودتر از خواب بیدار میشه در طول روز فرصت بیشتری برای کار کردن داره، حالا وقتی پای کنکور میاد وسط اهمیت سحر خیزی چند برابر میشه، همه شما کنکوری ها یک سال فرصت دارید تا خودتون رو برای کنکور آماده کنید. ولی برنده واقعی و رتبه برتر آینده کسی که از این فرصت ها حداکثر استفاده داشته باشه و بتونه زمان بیشتری رو برای مطالعه اختصاص بده. حالا چرا انقدر روی صبح تاکید داریم مگه بقیه طول روز نمیشه کار کرد یا درس خوند؟ صبح ها به علت اینکه هم ذهن و هم بدن شما تازه از استراحت در اومدن میتونن با بازدهی بیشتری کار کنن و اگه شما بتونید تایم بیشتری از صبح رو به مطالعه اختصاص بدین مطالعتون بازدهی بیشتری خواهد داشت. علاوه بر اون به علت سحر خیزی طراوت و نشاط در روح و جسمتون پدید میاد که باعث میشه کلی حس سرزندگی داشته باشین و بقیه روز رو پر انرژی ادامه بدید.

منبع: irmohasel