سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انتخاب رشته کنکور و مهم ترین نکات

هرسال تعداد زیادی از دانش آموزان برای ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل، در آزمون کنکور ثبت نام می کنند. بعد از برگزاری آزمون کنکور و اعلام نتایج اولیه، مهم ترین دغدغه شرکت کنندگان، انتخاب رشته صحیح و اصولی است. این تعیین رشته در مسیر زندگی و آینده شغلی بسیاری از متقاضیان تاثیرگذار خواهد بود و می توان گفت که نقش مهمی در تعیین سرنوشت دانش آموزان دارد.


مراحل اصلی انتخاب رشته کنکور

بنابراین با توجه به حساسیت بالا این فرایند، نباید به سادگی از این مرحله تاثیرگذار عبور کرد. دانش آموزان زیادی بدون در نظر گرفتن این مسائل، برای تعیین رشته اقدام می کنند که گاهاً نتایجی نامطلوب را به بار خواهد آورد. آگاهی کامل نسبت به یک موضوع، شرط اصلی تصمیم گیری در مورد آن است. در ادامه قرار است که به بیان مهمترین نکات در انتخاب رشته کنکور بپردازیم که هر دانش آموزی باید آنها را بداند:

نکات مهم انتخاب رشته

1. شناخت علایق دانش آموز در انتخاب رشته

شاید بتوان گفت مهمترین عامل، شناخت علایق و تمایلات آنها به رشته های مختلف است. متقاضیان با توجه به توانایی ها و شناختی که از شخصیت خود دارند، باید برای تعیین رشته کنکور خود اقدام کنند. در این میان، آزمون های متفاوتی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانیم به درک دقیق تری از شخصیت خود برسیم تا بتوانیم علایق و تمایلات خود را بهتر بشناسیم. برای مثال آزمون شخصیت شناسی MBTI می تواند دید وسیع تری نسبت به شخصیت دانش آموزان بدهد تا بتوانند با آگاهی بیشتر به فرایند تعیین رشته بپردازند.

2. شناخت و بررسی رشته ها برای انتخاب رشته کنکور

همانطور که بیان شد، برای یک انتخاب اصولی، باید نسبت به آن موضوع آگاهی کامل داشت. بنابراین برای تعیین رشته صحیح، بعد از شناخت علایق دانش آموز، باید رشته های مختلف را شناخت و شرایط آنها را بررسی کرد. از مهم ترین ویژگی های مورد بررسی رشته ها، آینده شغلی رشته مربوطه است که در انتخاب بسیاری از دانش آموزان نقش به سزایی دارد. همچنین توجه به چارت درسی رشته مربوطه ضروری است، زیرا گاهی عنوان و ظاهر برخی رشته ها ممکن است نوعی تفکر کاذب را در ذهن دانش آموز تداعی کند که بعد از تعیین رشته و ورود به دانشگاه، انتظارات دانش آموز را برآورده نکند. پس توجه به این موضوعات حائز اهمیت است.

3. انتخاب رشته و تحقیق در مورد دانشگاه ها

گام بعدی، شناخت دانشگاه های کشور و بررسی شرایط این دانشگاه هاست. دانش آموز باید متناسب با رشته دلخواه خود، دانشگاه های مرتبط را انتخاب و مورد بررسی قرار دهد. برای بررسی دانشگاه ها باید به مواردی مثل: نحوه پذیرش دانشگاه هدف، شرایط خاص قبولی، ظرفیت پذیرش و ... توجه کرد تا بتوان دانشگاه های متناسب با شرایط دانش آموز را انتخاب کرد.

4. تهیه لیست از انتخاب رشته ها

در این مرحله متقاضی باید با توجه شرایط متفاوت رشته ها و دانشگاه ها و با در نظر گرفتن اولویت ها، از انتخاب های خود چک لیستی تهیه کند. این اولویت ها به عوامل زیادی وابسته است که از مهمترین آنها می توان به این موارد اشاره کرد: اعتبار دانشگاه هدف، فاصله محل زندگی متقاضی با دانشگاه و شرایط پذیرش.

نکات انتخاب رشته کنکور

نکات مهم:

برای یک تعیین رشته دقیق و اصولی در نظر گرفتن عوامل دیگری نیز می تواند تاثیرگذار باشد. به متقاضیان توصیه می شود که دفترچه را به صورت دقیق مطالعه کنند. تمامی اخبار و تاریخ های تعیین رشته را از منابع معتبر خبری مانند سازمان سنجش دنبال کنند. کارنامه کنکور هر متقاضی باید به دقت بررسی شود و از شرایط سهمیه ها که گاهاً نقش پررنگی در نتایج خواهد داشت، اطلاعات کافی کسب کرد. دانش آموزان می توانند با بررسی قبولی های سالهای گذشته، به طور حدودی، بازه مورد اطمینانی برای قبولی خود تخمین بزنند و با آگاهی کامل تری برای این انتخاب سرنوشت ساز اقدام کنند.

البته باید در نظر داشت که شرایطِ کنکورِ هر سال با توجه به عواملی مانند: تعداد شرکت کنندگان، سختی آزمون و ... دارای تغییرات بسیار زیادی است که نباید از آنها چشم پوشی کرد؛ زیرا که گاهاً تاثیر زیادی در نتیجه تعیین رشته افراد گذاشته است. دانش آموزان می توانند با مراجعه به افراد آگاه مانند مشاوران، نسبت به این شرایط و میزان تاثیرگذاری آنها اطلاعات زیادی کسب کنند تا در فرایند انتخاب رشته کنکور به مشکلی برنخورند. همانطور که برای انجام هر کاری به متخصص آن حرفه مراجعه می شود، توصیه می شود برای انتخابی دقیق و ایده آل به مشاوران با تجربه و آگاه رجوع شود تا به میزان زیادی از خطا های ممکن جلوگیری شود و نتیجه ای مطلوب حاصل گردد.