سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا برنامه ریزی درسی مهم است ؟

همه دانش آموزان کنکوری در ابتدای راه  دغدغه های بسیاری دارند. اما یکی از مهم ترین دغدغه های آن ها داشتن برنامه درسی است. خیلی از آنها حتی نمی دانند که باید برنامه درسی داشته باشند یا نه و آیا نداشتن برنامه ممکنه در پیشرفت تحصیلی آن ها تاثیر بدی بگذاره یا نه. پس بگذارید براتون از اهمیت داشتن یک برنامه ریزی درسی مناسب صحبت کنم تا متوجه بشیم که مشاوره تحصیلی چه اهمیتی دارد.

• همه درس ها و مباحث یکبار خوانده میشه

• نگرانی دانش آموز رو کمتر می کند و در هنگام درس خواندن ذهن دانش آموز درگیر مسئله دیگری نمی شود.

• مباحثی که نیاز به بازخوانی و یا تمرین بیشتر دارد مشخص شده و زمانی برای آن ها گذاشته می شود.

اگر بخواهم بیشتر توضیح بدهم ، داشتن یک برنامه مناسب باعث می شود ذهن دانش آموز دارای نظم شود و این ذهنی باعث می شود که دانش آموز بتواند تمرکز بیشتر و بهتری روی درس هایش بگذارد و به جای اینکه هر لحظه نگران این باشد که ممکن است درسی را نرسد بخواند یا عقب بماند ، با تمرکز روی درس خواندن ، تلاش می کنه به برنامه ای که در جلسات مشاوره تحصیلی بهش داده میشه برسه و همین باعث پیشرفت تحصیلی دانش آموز میشه. اما دانش آموزی که برنامه مشخصی برای درس هایش ندارد همواره این نگرانی را دارد که نتواند به تمامی مباحث درس هایش برسد و این نگرانی باعث می شود که نتواند بر روی درس هایش به درستی تمرکز کند و ممکن است فشار این نگرانی به قدری زیاد باشد که دانش آموز درس را رها کند و دیگر ادامه ندهد.

در کنار همه این ها با داشتن یک برنامه ریزی مناسب و دنبال کردن آن می تواند مباحثی که نیازمند تمرین بیشتر و یا بازخوانی است را مشخص کند و به آن ها برسد. در واقع باید به شما بگویم که برنامه ریزی درسی مانند یک نقشه راه است و همانطور که شما اگر در راهی که شناختی ازآن ندارید بدون نقشه قدم بگذارید دچار سردرگمی و نگرانی و اضطراب می شوید ، اگر در این راه هم برنامه ریزی مشخصی نداشته باشد نمی توانید به هدفتان برسید. برنامه ریزی برای هر دانش آموزی مانند یک نقشه راه است.

دو ابزار مهم برنامه ریزی درسی

طبیعت گردی را تصور کنید که قصد دارد در جنگل ناشناخته ای که قبلا به آنجا نرفته است سفر کند. به نظر شما چه چیزهایی نیاز دارد؟ در این سفر علاوه بر داشتن وسائل حیاتی و مهم اعم ازکوله ، چادر ، کیسه خواب و لباس و غذار و لوازم پخت و پز ، باید نقشه راهنما ، قطب نما و یک فرد محلی که با منطقه و پوشش گیاهی و جانوری آن جا آشنا می باشد را همراه خود داشته باشد تا بتواند در این جنگل سفر اکتشافی خود را انجام دهد و به پایان برساند.

دانش آموزان کنکوری نیز مانند طبیعت گردی هستند که می خواهند در یک جنگل ناشناخته قدم بگذارند و برای عبور موفقیت آمیز از این میر نیازمند ابزاری هستند. دانش آموزان علاوه بر داشتن کتاب های درسی و تست و آزمون های آزمایشی نیازمند دوابزار مهم تر یعنی دفتر برنامه ریزی و مشاور تحصیلی هستند. در ادامه درباره اهمیت هرکدام از این دو ابزار بیشتر توضیح خواهم داد.

مشاور تحصیلی

حضور یک مشاور تحصیلی مناسب مانند حضور یک فرد محلی در کنار طبیعت گردی است که قصد انجام سفر اکتشافی اش را دارد. در جلسات مشاوره تحصیلی با بررسی وصعیت هفتگی دانش آموز و تحلیل آزمون های او برنامه درسی مناسب و مختص به او داده می شود. از آنجایی که یک مشاور تحصیلی دانش انجام این کار را دارد می تواند مناسب ترین برنامه را برای دانش آموز بنویسد.

دفتر برنامه ریزی

برای بررسی وضعیت درس خواندن و مشخص شدن نقاط ضعف و قوت دانش آموز ، لازم است که تمامی فعالیت های تحصیلی او در جایی ثبت شود که بتوان با استفاده از آن ها وضعیت درس خواندن دانش آموز را تحلیل کرد. در واقع اتفاقی که در جلسات مشاروه تحصیلی می افتد تحلیل و بررسی وضعیت تحصیلی دانش آموز است که بخش مهمی از آن با استفاده از تحلیل دفتر برنامه ریزی میسر می شود. دانش آموز با ثبت ساعاتی که مشغول درس بوده و مشخص کردن دقیق مباحثی که خوانده و یا تعداد تست هایی که زده است متوجه سرعت خود در دسر های متفاوت می شود و این اطلاعات به مشاور تحصیلی کمک می کند که بتواند برای حل مشکلات دانش آموز راه حل های مناسب برای دانش آموز را بیاید.

در این مقاله سعی کردم برای شما از اهمیت برنامه ریزی درسی صحبت کنم و این مسئله رو روشن کنم که یک دانش آموز کنکور بدون برنامه ریزی درسی مانند یک طبیعت گرد بدون نقشه و قطب نما و به اصطلاح امروزی تر GPS  است و احتمال گم شدن و نگرانی اش بسیار بیشتر از زمانی هست که این ابزار های مهم رو همراه خودش داره. و به همین دلیل است که از مهم ترین کار ها در جلسات مشاوره تحصیلی  برنامه دادن و تحلیل برنامه های گذشته است.